”Det är regionerna som skapar förutsättningarna”

Att som arbetspendlare korsa kommun-, region- och landsgränser är i dag vardagsmat för många. När Fehrman Bält-förbindelsen invigs 2029 vidgas marknaden och perspektiven ytterligare. Vid CFFF:s årsmöte blickade vi tillsammans med Stephan Müchler, vd på Sydsvenska Handelskammaren, och Malmö stads näringslivschef Micael Nord bakåt, runt omkring oss och in i framtiden.

Micael Nord, näringslivschef Malmö stad och Stephan Müchler, vd Sydsvenska Handelskammaren.

– I dag arbetar ungefär 50 procent av Sveriges arbetskraft med att skapa kunskapsinnehåll medan 20 procent arbetar inom produktion. Kunskapsinnehållet i varje produkt är i dag mycket större än förr och vi har numera helt andra rörelsemönster och en helt annan infrastruktur med hjälp av cyklar, bilar, tåg och flyg, inledde Stephan Müchler.

Han fortsatte:

– Nya marknadsdefinitioner har gjort att arbetsmarknaden har växt och förändrats. Att i det läget utgå från staden eller kommunen känns förlegat, även om viss infrastruktur är kvar där. I dag skulle jag säga att det är regionerna som skapar förutsättningarna. När Fehrman Bält-förbindelsen öppnar kan vi nå 14 miljoner människor på tre timmar, med tåg.

Stephan pratade också om bristen på offentliga strukturer och långsamheten i satsningar på infrastrukturen i Skåne.

Fördela resurser mer jämlikt
– Vi måste sluta bygga snuttifierat och de svenska regeringarna måste börja fördela resurserna mer jämlikt. I dag får invånarna i Stockholms respektive Västra Götalands län 34 000 kr per capita i investeringar medan Skånes invånare får nöja sig med mindre än en tredjedel, 10 000 kr per capita. Kanske ska regionerna ska ta ansvaret för de här satsningarna i stället, sa han och avslutade:

– Produktionsutvecklingen är just nu högre i Skåne än i både Västra Götaland och Stockholm. För att öka vår produktion ytterligare behöver vi dock ha fler människor i arbete och en bättre infrastruktur.

Dags för Micael Nord att ta vid. Han var helt enig med Stephan Müchler om läget i regionen:

– Köpenhamn och Malmö är Nordens största arbetsmarknadsregion och det mest tätbefolkade området i Norden. Att vi om några år kan ta oss från Malmö till Hamburg på tre timmar ser jag som en fantastisk möjlighet. Där har vi vår blivande arbetsmarknadsregion. Mitt råd till alla är: lär er tyska!

Metron utvidgar arbetsmarknaden
Micael nämnde också satsningen på en metro mellan Malmö och Köpenhamn, där han lyfte fram tre fördelar: den kommer att göra det möjligt att ta sig till Köpenhamn på 20 minuter, den kommer att avlasta Öresundsbron och den kommer att utvidga vår arbetsmarknadsregion ytterligare.

Därefter gav han en kort beskrivning av läget och staden just nu.

– Malmö växer snabbare än Stockholm och nästan hälften av våra kommuninvånare är under 35 år. Knappt hälften av malmöborna har utländsk bakgrund. Vi har en ung, välutbildad och kulturell befolkning, vilket intresserar många växande branscher.

Sedan beskrev han några av stadens största stadsutvecklingsområden: Nyhamnen och Rosengård. När det gäller satsningar inom kultur och stadsutveckling nämnde han den nya multiarenan på Stadionområdet, flytten av Malmö Konstmuseum, Medeon-området och Jägersro.

Nio nya företag om dagen
Micael pratade också, likt Stephan, om hur tätt sammankopplad vår arbetsmarknad är. Han nämnde bland annat att 49 procent av skatteintäkterna i Svedala och Vellinge kommer från jobb på arbetsplatser i Malmö, att det finns 40 000 företag i Malmö och att det startas nio nya företag varje dag. Är du nyfiken på mer statistik om Malmös närings- och arbetsliv kan du läsa eller ladda ned MalmöLäget.

Avslutningsvis berättade Micael kort om Eurovision och hur Malmö kan kapitalisera på det stora eventet. 1 100 journalister var krediterade och sprider nu sin bild av Malmö och Eurovision globalt.

– Malmö har hyllats internationellt. Vi klarade av Eurovision och över 20 demonstrationer parallellt!

På en fråga om kulturens status i Malmö svarade han så här:

– Vi måste vara rädda om våra kreativa näringar. Jag tror också att vi i flera av stadens områden behöver lyckas bättre med att balansera kultur, näringsliv och civilsamhället. Här behöver vi värdera till fler delars fördel.

/Lotta Solding